گوشی آیفون 13 ؛ تاریخ انتشار، اخبارنسل جدید گوشی های اپل

به روز ترین اخبار مقالات تکنولوژی سیانتل

آیفون ۱۳ کی میاد؟ این سوالیست که ذهن خیلی‌ها را مشغول کرده است.

گوشی آیفون 13 به احتمال فراوان اواخر تابستان امسال معرفی و از پاییز وارد بازار خواهد شد در این مطلب به تمامی شایعات و اخباری که تا کنون در مورد ایفون 13 انتشار پیدا کرده‌اند خواهیم پرداخت.

گوشی آیفون 13 هنوز ماه‌ها تا زمان عرضه فاصله دارد اما با این وجود از همین حالا اخبار و گمانه‌زنی‌های زیادی در مورد آن منتشر شده است.

بر اساس این شایعات ایفون 13 در دو مدل پرو خود قرار است از نرخ تازه‌سازی 120 هرتز بهره ببرد و همچنین عمر باتری آن نیز به لطف یک مودم 5G جدیدتر ارتقا پیدا کند. همچنین گفته شده در بخش دوربین نیز باید شاهد تغییرات جالب توجهی باشیم.

مواردی که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت تمام اطلاعاتی است که بر اساس شایعات و اطلاعات افشا شده از ایفون 13 در اختیار داریم.

تاریخ انتشار آیفون 13

سوالی که شاید ذهن خیلی‌ از علاقه‌مندان اپل را به خود مشغول کرده باشد این است که بالاخره آیفون ۱۳ کی میاد؟ اگر اپل الگوی مشابه سال‌های قبل خود را برای تاریخ معرفی آیفون ۱۳ دنبال کند، باید چهارمین جمعه از ماه سپتامبر سال 2021 یعنی 24 سپتامبر (2 مهر 1400) را به عنوان زمان معرفی ایفون ۱۳ درنظر داشته باشیم.

افزون بر این با وجود محدودیت‌های پیش آمده به دلیل همه‌گیری ویروس کرونا که سبب شد تاریخ عرضه آیفون 12 به 13 اکتبر عقب بیافتد اما تحلیلگر با سابقه محصولات اپل، مینگ چی کو، مدعی شده تاریخ معرفی آیفون ۱۳ و همچنین تاریخ انتشار iPhone 13 Pro و سایر مدل‌ها به مانند رسم هر سال اپل یعنی در سپتامبر 2021 خواهد بود.

خبر خوب این است که تراشه A15 بایونیک که شایعه شده قرار است در اپل iPhone 13 Pro و دیگر اعضای این خانواده به کار گرفته شود بر اساس گزارشات از برنامه تولید خود جلوتر است و به احتمال زیاد در ماه می وارد خط تولید می‌شود.

به همین دلیل این تراشه احتمالا تا تاریخ انتشار آیفون 13 پرو آماده استفاده در این گوشی خواهد بود.

طراحی ظاهری

بر اساس اطلاعاتی که تا کنون از چندین منبع مختلف افشا شده، به احتمال زیاد ایفون 13 برخلاف مدل‌های قبلی با یک ناچ بسیار کوچکتر عرضه می‌شود. اپل قصد دارد با ترکیب کردن سنسورهای فروسرخ و عمق‌سنج در یک سنسور، اندازه ناچ را کوچکتر کند.

به این ترتیب با حذف این دو سنسور می‌توانیم انتظار داشته باشیم که آیفون 13 با ناچ بسیار نازک‌تری همراه شود.

افزون بر این یک عکس آیفون 13 پرو و دو مدل دیگر آن که توسط وبسایت Mac Otakara منتشر شده است هم این موضوع که قرار است ناچ در آیفون ۱۳ پرو و سایر مدل‌ها کوچکتر شود را تایید می‌کند.

در این نمونه بلندگو تماس گوشی به بدنه منتقل شده و دوربین سلفی هم از سمت راست به سمت چپ آمده است. در این تصاویر آیفون بعدی در 3 اندازه مختلف نشان داده شده است.

اما اگر بخواهید تا زمان عرضه iPhone 13 Pro نگاه کامل‌تری به ایفن 13 داشته باشید شاید تصاویر رندر شده‌ای که توسط LetsGoDigital منتشر شده‌اند بتوانند یک تصور کلی از شکل و شمایل و عکس آیفون ۱۳ به شما بدهند.

این تصاویر که در حقیقت به عنوان آیفون 12 اس پرو منتشر شدند، گوشی اپل را با ناچ کوچکتر و سنسور تاچ آیدی زیر نمایشگر به نمایش در می‌آورند.

محل قرار گیری سنسور تاچ آیدی نیز یکی از مواردی بوده که در ارتباط با نسل بعدی گوشی‌های اپل (اپل ۱۳ پرو و مدل‌های دیگر آن) مورد توجه زیادی قرار گرفته است. تا به اینجا شایعات و گمانه‌زنی‌های بسیاری مطرح شدند که همه آن‌ها خبر از قرار گیری سنسور تاچ آیدی زیر صفحه نمایش می‌دهند.

البته هنوز این مورد قطعی نیست و بسیاری هم بر این باورند که اینگونه نخواهد بود.

آیفونی بدون درگاه

تصور کنید آیفون 12 آخرین نسل از گوشی‌های اپل باشد که با یک درگاه شارژ فیزیکی عرضه می‌شود. شاید این موضوع از نظر شما دور از انتظار باشد، اما این احتمال وجود دارد که اپل ابتدا با یکی از مدل‌های ايفون١٣ این کار را شروع کند و دیگر نه خبری از درگاه لایتنینگ باشد و نه USB-C.

در حقیقت بر اساس توییتی که افشاگر معروف جان پروسر منتشر کرده، در سال 2021 شاهد عرضه یک آیفون بدون درگاه خواهیم بود. او می‌گوید در نهایت تمامی مدل‌ها به همین شکل ساخته خواهند شد.

به این ترتیب تمامی امیدهای برخی از علاقه‌مندان اپل برای آن که این کمپانی در زمینه درگاه شارژ از استانداردی مشابه گوشی‌های اندروید یا دیگر دستگاه‌های الکترونیکی مدرن استفاده کند از بین می‌رودتولید آیفون ۱۳ پرو بدون درگاه ممکن است در نگاه اول کمی عجیب به نظر بیاید، اما این ایده درست از زمانی که اتحادیه اروپا تلاش کرد تمامی تولیدکنندگان گوشی را مجبور کند از یک درگاه یکسان برای محصولاتشان استفاده کنند، طرفداران زیادی پیدا کرده است.

اپل از سال 2012 از درگاه لایتنینگ استفاده کرده و حالا مجبور است از درگاهی مشابه گوشی‌های اندروید استفاده کند.

آن‌ها به این ترتیب دیگر نمی‌توانند با صدور گواهی تولید شارژرهای لایتنینگ برای تولید کنندگان قطعات جانبی، از این راه کسب درآمد کنند.

منطق حکم می‌کند که اپل کلا قید درگاه شارژ را بزند و از شارژ القایی Qi برای شارژ محصولاتش استفاده کند.

شارژ القایی همان شارژ بی‌سیم است که امروزه در اکثر گوشی‌ها یافت می‌شود.

اما برای این کار ابتدا باید گوشی اپل iPhone 13 Pro با سرعتی بیشتر از شارژ سیمی شارژ شود، در حالی که مدل‌های فعلی آیفون اینگونه نیستند.

برای مثال شارژ بی‌سیم آیفون 11 پرو حداکثر 7.5 وات توان دارد، در حالی که در طرف مقابل فناوری شارژ بی‌سیم Warp Charge گوشی وان پلاس 8 پرو این کار را با توان 30 وات انجام می‌دهد.

حتی پیکسل 4 گوگل که از خیلی از جنبه‌ها از انتقادات در امان نبوده سرعت شارژ بی‌سیم بیشتری (11 وات) نسبت به آیفون 11 دارد.حذف درگاه شارژ همچنین به معنی حذف بزرگترین حفره ورودی روی بدنه گوشی هم هست که سبب می‌شود گوشی استحکام و مقاومت بیشتری به خصوص در برابر آب داشته باشد.

علاوه بر این می‌تواند به اپل کمک کند تا به مرور از ضخامت آیفون‌های خود نیز بکاهد.

با این همه اخیرا مینگ چی کو احتمال عرضه یک آیفون بدون درگاه را به طور کامل رد کرده و گفته فناوری بی‌سیم اپل هنوز آنقدرها پیشرفته نشده که بتواند به طور کامل جایگزین درگاه‌های فیزیکی شود.

نمایشگر آیفون 13

در صورتی که اپل امسال هم قصد عرضه 4 مدل آیفون را داشته باشد، به احتمال زیاد اندازه نمایشگرهای آن‌ها 5.4، 6.1 و 6.7 اینچ خواهد بود.

با این تفاوت که بر اساس برخی گزارشات اپل قصد دارد برای آیفون ۱۳ پرو و اپل ۱۳ پرو مکس که به ترتیب با نمایشگرهای 6.1 و 6.7 اینچی عرضه می‌شوند از نرخ تازه‌سازی 120 هرتز استفاده کند. به این ترتیب این گوشی‌ها به خصوص در گیمینگ عملکرد بسیار روان‌تری نسبت به سایر مدل‌ها خواهند داشت.

افزون بر این، در یکی از گزارشاتی که به تازگی منتشر شده به این مورد هم اشاره شده است که گوشی اپل 13 از نمایشگر LTPO ساخت سامسونگ استفاده خواهد کرد. بزرگترین مزیت پنل‌های LTPO در این است که اینگونه پنل‌ها به قطعات اضافی برای بهره‌مندی از نرخ تازه‌سازی اداپتیو نیاز ندارند در نتیجه شما می‌توانید به اندازه قابل توجهی از ضخامت گوشی بکاهید.

مورد بعدی که در ارتباط با نمایشگر ايفون ١٣ مطرح شده استفاده از نمایشگر همیشه روشن است.

ویژگی که پس از مدت‌ها درخشش در گوشی‌های اندرویدی می‌تواند بالاخره به دنیای اپل نیز وارد شود.

باید دید آیا این تغییرات در نهایت سبب افزایش قیمت iPhone 13 Pro و سایر مدل‌های آیفون 13 خواهند شد یا همچنان قیمت آیفون ثابت باقی می‌ماند.

مشخصات آيفون ١٣ پرو و ايفون ١٣

یکی از مواردی که تقریبا بدون شک می‌توانیم در ارتباط با مشخصات iPhone 13 Pro از آن صحبت کنیم ارتقا تراشه در اپل ۱۳ پرو است.

در مدل بعدی آیفون همانطور که پیشتر هم گفتیم به احتمال بسیار زیاد از تراشه A15 که قرار است ماه آینده وارد خط تولید شود استفاده خواهد شد.

در این صورت آیفون 13 نسبت به آیفون 12 هم از نظر قدرت پردازشی و هم از نظر مصرف باتری عملکرد بهتری خواهد داشت.

البته تراشه A15 احتمالا همچنان 5 نانومتری خواهد بود و حداقل تا آیفون 14 خبری از تراشه 4 نانومتری نیست.

در بحث حافظه گوشی اپل ۱۳، آیفون بعدی با حداقل حافظه 64 و حداکثر 512 گیگابایتی عرضه خواهد شد.

البته بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها این احتمال وجود دارد که این گوشی با حافظه 1 ترابایتی هم عرضه شود. البته این مورد بعید به نظر می‌رسد.

اما موردی که انتظار می‌رود در اپل ۱۳ پرو نسبت به مدل‌های قبلی به اندازه زیادی بهبود پیدا کند اتصال بی‌سیم است.

اسنادی که از توافق میان اپل و کوالکام منتشر شده نشان می‌دهد اپل قصد دارد از مودم X60 5G کوالکام در مدل‌های بعدی آیفون من جمله آیفون سیزده استفاده کند.

این مودم قابلیت ادغام با تراشه گوشی را دارد و در نتیجه مصرف باتری کمتری نسبت به سایر مودم‌ها دارد.

علاوه بر این از آنجایی که این مودم می‌تواند به طور همزمان شبکه‌های mmWave و زیر 6 گیگاهرتز را با هم ترکیب کند انتظار می‌رود سرعت اینترنت 5G آن نیز نسبت به قبل بهتر باشد. همچنین این احتمال وحود دارد که آیفون ۱۳ پرو به Wi-Fi 6E مجهز شود که نسبت به Wi-Fi 6 معمولی از سرعت‌های بالاتری برای اتصال وای‌فای پشتیبانی می‌کند.

باتری آیفون 12 عملکرد قابل توجهی نداشت و فقط مدل پرو مکس می‌توانست در تست‌های مقاومت باتری درخشان ظاهر شود.

مینگ چی کو در این مورد نیز گزارشی منتشر کرده و مدعی شده ایفون 13 پرو از یک فناوری جدید به نام باتری نرم استفاده می‌کند که با کمک آن می‌توان بدون نیاز به تغییر یا بزرگتر کردن گوشی، ظرفیت باتری را افزایش داد. ظرفیت باتری یکی از مواردی است که با به کارگیری 5G باید به آن توجه بیشتری داشت چرا که 5G فشار بسیار زیادی به باتری می‌آورد و از همین رو باید امیدوار باشیم اپل بتواند ظرفیت باتری را تا جای ممکن افزایش دهد.

دوربین اپل ایفون ۱۳ پرو

در بحث دوربین هنوز اطلاعات زیادی منتشر نشده اما بر اساس اطلاعاتی که افشا شده گوشی iPhone 13 Pro و مدل پرو مکس از یک لنز فوق‌عریض جدید مجهز به قابلیت فوکوس خودکار استفاده خواهند کرد.

یکی دیگر از شایعات جالبی که در ارتباط با دوربین این گوشی منتشر شده حاکی از این است که اپل به دنبال تامین کننده برای یک دوربین با لنز تاشو است که می‌تواند زوم اپتیکال ایفون 13 را ارتقا بدهد.

این دوربین از یک طراحی پریسکوپ مانند بهره خواهد برد، یعنی لنز تله‌فوتو به صورت عمودی در پنل پشتی قرار خواهد گرفت به جای اینکه به صورت افقی قرار بگیرد.

به این صورت شما می‌توانید زوم اپتیکال را بدون اینکه نیازی به افزایش سایز گوشی باشد بالاتر ببرید.

همچنین گفته می‌شود دوربین آیفون ۱۳ پرو قادر است هنگام شب به شکل بهتری تصویربرداری کند و اینکه به قابلیت فیلمبرداری به صورت پرتره نیز مجهز خواهد شد.

اما موردی که چندین منبع مختلف به آن اشاره داشتند احتمال عرضه گوشی آیفون 13 پرو با دوربین‌های با مگاپیکسل بالاتر که می‌توانند تصاویری با کیفیت بیشتری ثبت کنند است.

متاسفانه هنوز مشخص کدام یک از مدل‌های آیفون 13 به دوربین‌های بهتری مجهز خواهند شد.

با تمام این‌ها مینگ چی کو در یکی دیگر از گزارشات اخیر خود مدعی شده حداقل تا سال 2022 دوربین‌های آیفون از لحاظ سخت افزاری ارتقا پیدا نخواهند کرد گرچه که اپل به لحاظ نرم افزاری تلاش خواهد کرد کیفیت عکاسی با آیفون ۱۳ پرو را بهبود ببخشدهمچنین گفته می‌شود در آیفون 13، سنسور لایدار در تمام مدل‌ها وجود خواهد داشت و مانند قبل محدود به مدل‌های پرو نخواهد بود.

این ادعای منابعی است که با وبسایت DigiTimes صحبت کردند. آن‌ها می‌گویند تمامی آیفون‌هایی که در سال 2021 عرضه خواهند شد از سنسور لایدار استفاده خواهند کرد.

قیمت آیفون 13

قیمت آیفون 13 پرو و مدل معمولی به احتمال زیاد با سری آیفون 12 یکسان خواهد بود. در این صورت تقریبا 799 و 999 و 1099 دلار را می‌توانیم برای قیمت ایفون ۱۳ پرو و سایر مدل‌ها در نظر داشته باشیم.

اپل هرسال تلاش می‌کند قیمت آیفون‌های جدید را همتراز با مدل‌های سال‌های قبل نگه دارد. از همین رو به احتمال زیاد تفاوت چندانی بین قیمت آیفون ۱۳ پرو و آیفون 12 پرو وجود نخواهد داشت.

سخن پایانی

در این مطلب به بررسی تمام شواهد ،اطلاعات و احتمالات در مورد ویژگی‌های آیفون 13 و چگونگی طراحی آن پرداختیم.

لازم به ذکر است که تمام اطلاعات ذکر شده بر اساس گزارشات تایید نشده و فرضیه‌هایی با توجه به الگوی تولیدی شرکت اپل، هستند و هنوز هیچ خبر رسمی و تایید شده‌ای در مورد آیفون 13، منتشر نشده است.

برای دست یابی به اطلاعات بیشتر باید تا چند هفته مانده به زمان عرضه آیفون 13 پرو منتظر بمانیم.

نظر شما در مورد آیفون 13 چیست؟ به نظر شما مشخصات ايفون ١٣ در آینده چه خواهد بود و چه ویژگی‌هایی در آن وجود خواهد داشت؟ نظرات خود را در کادر پایین با ما به اشتراک بگذارید.